World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Dan Rather

Article Id: WHEBN0000102538
Reproduction Date:

Title: Dan Rather  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Connie Chung, 60 Minutes, Matthew Steen, February 2003 Saddam Hussein interview, The Edward R. Murrow Forum on Issues in Journalism
Collection: 1931 Births, 60 Minutes Correspondents, American Television News Anchors, American Television Reporters and Correspondents, American Victims of Crime, American War Correspondents, Associated Press Reporters, Cbs News, Emmy Award Winners, Houston Chronicle People, Journalists from Houston, Texas, Killian Documents Controversy, Living People, Peabody Award Winners, People from New York City, People from Wharton, Texas, Sam Houston State University Alumni, Television Anchors from Houston, Texas, Television Hall of Fame Inductees, Texas Democrats, Writers from Texas
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Dan Rather

Dan Rather Jr.
Dan Rather in Kabul, Afghanistan, in July 2011
Born Daniel Irvin Rather, Jr.
(1931-10-31) October 31, 1931
Wharton, Texas, U.S.
Education Sam Houston State University
Occupation Journalist
Anchor
Years active 1950–present
Notable credit(s) CBS Evening News anchor
(1981–2005)
60 Minutes correspondent
(1968–1981; 1999–2006)
Spouse(s) Jean Goebel
Children Robin (daughter)
Danjack (son)
Website
http://www.danrather.com/

Daniel Irvin "Dan" Rather, Jr. (born October 31, 1931) is an American journalist and the former Vietnam-era service in the National Guard and subsequently left CBS Evening News in 2005, and he left the network altogether after 43 years in 2006.[1]

Contents

  • Early life 1
  • Early career 2
  • CBS News 3
    • JFK assassination to Watergate 3.1
    • CBS Evening News anchor 3.2
  • Personal life 4
  • Journalistic history and influence 5
    • Nixon 5.1
    • Space Shuttle Challenger disaster 5.2
    • Afghanistan, Reagan, and George H. W. Bush 5.3
    • The Wall Within 5.4
    • Killian documents 5.5
      • Lawsuit 5.5.1
    • Departure from the CBS Evening News 5.6
    • Departure from CBS News 5.7
  • Awards 6
  • Criticism 7
    • Claims of bias 7.1
    • Criticism from Walter Cronkite 7.2
    • Accusation from Dallas CBS news director Eddie Barker 7.3
  • Notable incidents/Controversies 8
    • 1968 Democratic convention 8.1
    • Chicago cab ride 8.2
    • Galloway Suit Won by CBS 8.3
    • "Kenneth, what is the frequency?" 8.4
    • "Courage" 8.5
    • Dead air 8.6
  • "Ratherisms" 9
  • In popular culture 10
  • Ratings 11
  • References 12
  • Further reading 13
  • External links 14

Early life

Rather's boyhood home being restored at the Wharton County Museum

Daniel Irvin Rather, Jr. was born on October 31, 1931, in Sigma Chi fraternity.[3] After obtaining his undergraduate degree, Rather briefly attended South Texas College of Law in Houston, which later awarded him an honorary Juris Doctor in 1990. In 1954, Rather enlisted in the United States Marine Corps, but was soon discharged because of having had rheumatic fever as a child.[4]

Early career

Radar image of Hurricane Carla, similar to the display Rather used during coverage of the storm's impacts

Rather began his journalism career in 1950 as an Associated Press reporter in Huntsville, Texas. Later, he was a reporter for United Press (1950–1958), several Texas radio stations, and the Houston Chronicle (1954–1955). Around 1955, Rather did a story on heroin. Under the auspices of the Houston Police, he experienced the drug which he characterized as "a special kind of hell."[5] While at Sam Houston State, Rather worked for KSAM-FM radio in Huntsville, Texas, calling junior high, high school, and Sam Houston State football games.[6] He later spent four seasons as the play-by-play announcer for the University of Houston football team.[7] During the 1959 minor league baseball season, Rather was the play-by-play radio announcer for the Houston Buffs team of the triple A American Association. In 1959, he began his television career as a reporter for KTRK-TV, the ABC affiliate in Houston. Rather was subsequently promoted to the director of news for KHOU-TV, the CBS affiliate in Houston. Ray Miller, news director of KPRC-TV, the NBC affiliate in Houston, also mentored Rather in the early years.

In early September 1961, Rather reported live from the Surfside bridge as Hurricane Carla threatened the Texas coastline. In his autobiography, Rather notes that back then, television stations did not have their own radar systems, and there was no modern computerized radar that combines the radar image with an outline map. So he took a camera crew to the U.S. Weather Bureau (National Weather Service) office with a WSR-57 radar console located on the 5th floor of the Post Office Building on 25th Street in downtown Galveston (the antenna and its radome housing were located above the 7th floor, on the roof). A meteorologist drew for him a rough outline of the Gulf of Mexico on a sheet of plastic, and held that over the black and white radar display of Carla to give Rather's audience an idea of Carla's size, and the position of the hurricane's eye. Rather's reporting was the first ever display of a meteorological surveillance radar on television, and has been imitated by countless other reporters. This so impressed the network executives at CBS, that they offered him a job as a CBS News correspondent. Rather also, along with numerous other local and national television reporters, showed TV audiences the effects of Carla along the seawall, from the time the storm surge started slowly coming in, through much of the duration, and the aftermath. Rather refused CBS's first offer, but accepted their second offer when it came three months later. The feat was memorialized by a curbside Texas Historical Marker at the Post Office.

On February 28, 1962, Rather left Houston for New York City for a six-month trial initiation. Rather didn't fit in easily on the East Coast, and his first reports for CBS included coverage of the crash of American Airlines Flight 1 in Jamaica Bay, and a less memorable event on the suffocation of children at a hospital in Binghamton. Shortly after, Rather was made chief of CBS's Southwest bureau in Dallas. In 1963, he was appointed chief of the Southern bureau in New Orleans, responsible for coverage of news events in the South, Southwest, Mexico and Central America. It would be only a matter of time before Rather reported on the Kennedy assassination.

CBS News

Rather speaking about his experiences in his 61 years of journalism before a group of NATO commanders at Camp Eggers in Kabul, Afghanistan in July 2011.

JFK assassination to Watergate

Rather reported that U.S. President John F. Kennedy had been assassinated in Dallas.[8][9] In his autobiography, he also claims to be one of the first to see the Zapruder film showing the assassination and the first to describe it on television.[10] The film was never shown on television to the general public, and Rather reported the fatal headshot as forcing Kennedy's head to be thrown violently forward, when it was thrown backwards. This report is sometimes included as part of conspiracy theories which purport that the direction in which Kennedy's head moved supports one theory or another.

Later, he reported that some schoolchildren in Dallas had applauded when they were notified of the president's death.[11] Administrators said that, in fact, the thrust of the announcement was that school was to be dismissed early (making the students' delight more understandable), and did not mention the assassination. However, Joanna Morgan, a teacher at the school, confirmed that students had cheered on the news that Kennedy was shot.[12] This story infuriated local journalists at then-CBS affiliate KRLD-TV (now Fox-owned-and-operated KDFW-TV).

Rather's reporting during the national mourning period following the Kennedy assassination and subsequent events brought him to the attention of CBS News management, which rewarded him in 1964 with the network's White House correspondent position.

After serving as a foreign correspondent for CBS in London in 1965 and Vietnam in 1966, he served his second tenure as White House correspondent during the Richard Nixon presidency. Rather was among those journalists who accompanied Nixon to China.[13] He covered the Watergate investigation as well as the impeachment proceedings. In 1970, he drew the assignment as primary anchor for the CBS Sunday Night News.[14]

CBS Evening News anchor

After President Nixon's resignation in 1974, Rather took the assignment of chief correspondent for the documentary series CBS Reports. He later became a correspondent of the long-running Sunday night news show 60 Minutes, just as the program was moved from a Sunday afternoon time-slot to primetime. Success there (and a threat to bolt to ABC News) helped Rather pull ahead of longtime correspondent Roger Mudd in line to succeed Walter Cronkite as anchor and Managing Editor of CBS Evening News.

Good evening. President Reagan, still training his spotlight on the economy, today signed a package of budget cuts that he will send to Congress tomorrow. Lesley Stahl has the story.
—Rather's first lines in his debut as anchor of The CBS Evening News

Rather assumed the position upon Cronkite's retirement, making his first broadcast on March 9, 1981. From the beginning of his tenure, it was clear that Rather had a significantly different style of reporting the news. In contrast to the avuncular Cronkite, who ended his newscast with "That's the way it is", Rather searched to find a broadcast ending more suitable to his tastes. For one week during the mid-1980s, Rather tried ending his broadcasts with the word "courage" and was roundly ridiculed for it. He eventually found a wrap-up phrase more modest than Cronkite's and more relaxed than his own previous attempt; for nearly two decades, Rather ended the show with "That's part of our world tonight."

While Rather had inherited Cronkite's ratings lead, the success of the Evening News with Rather at the helm fluctuated wildly. After a dip to second place, Rather regained the top spot in 1985 until 1989 when he ceded the ratings peak to rival Peter Jennings at ABC's World News Tonight. By 1992, however, the Evening News had fallen to third place, where it remained until Bob Schieffer, who acted as the interim anchor between Rather and Katie Couric, saw the Evening News rise to #2 ahead of ABC World News Tonight in the wake of the death of Peter Jennings but remaining behind NBC Nightly News.

The traditionally strong journalistic bench of CBS News was changed in 1984, when new owner Lawrence Tisch oversaw layoffs of thousands of CBS News employees, including correspondents David Andelman, Fred Graham, Morton Dean and Ike Pappas. Fewer videotape crews were dispatched to cover stories and numerous bureaus were closed. This eventually caused CBS News to fall into third place in the ratings.[15]

For a short time from 1993 to 1995, Rather co-anchored the evening news with Connie Chung. Chung had previously been a Washington correspondent for CBS News and anchored short news updates on the West Coast. On joining the CBS Evening News, however, she worked to report "pop news" stories that did not fit the style of the broadcast. In one incident, she was on an airplane interviewing Tonya Harding, who was accused of being behind the plot to injure fellow Olympic ice skater Nancy Kerrigan.[16] Chung ultimately left the network, and Rather went back to doing the newscast alone.

At the end of Rather's time as anchor, the CBS Evening News lagged behind the President Bush's military record; numerous critics questioned the authenticity of the documents upon which the report was based. Rather subsequently admitted on air that the documents' authenticity could not be proved.[17] In the aftermath of the incident, CBS fired multiple members of the CBS News staff but allowed Rather to stay on.

Personal life

Rather at South by Southwest 2007; discussing media, the internet, and asking the "hard questions."

Rather married his wife, Jean Goebel, in 1957. They have a son and daughter, and maintain homes in New York City and Austin, TX. Rather was also one of a few notable summer residents of Easton, Connecticut, a semi-rural town that was also summer home to Actress Jessica Tandy.[18] Their daughter Robin is an environmentalist and community activist in Austin, Texas. Their son Dan is an assistant district attorney in the District Attorney's office in Manhattan, New York.

Sam Houston State University renamed its mass communications building after Rather in 1994. The building houses The Houstonian and KSHU, the student-run radio and television stations. In May 2007, Rather received an honorary Doctor of Humane Letters from Siena College in Loudonville, New York, for his lifetime contributions to journalism.

A [19]

On May 28, 2007, Rather compared historical events to events in the Star Wars films in the History Channel special, "Star Wars: The Legacy Revealed".

Journalistic history and influence

Nixon

During the presidency of Richard Nixon, critics accused Rather of biased coverage against President Nixon. At a Houston news conference in March 1974, Nixon fielded a question from Rather, still CBS's White House correspondent, who said, "Thank you, Mr. President. Dan Rather, of CBS News." The room filled with jeers and applause, prompting Nixon to joke, "Are you running for something?" Rather replied, "No, sir, Mr. President. Are you?"[20] In his question, Rather accused Nixon of not cooperating with the grand jury investigation and the House Judiciary Committee in relation to the Watergate scandal.[20]

According to NBC’s Tom Brokaw, the network considered hiring him, Brokaw, as its White House correspondent to replace Rather. But these plans were scrapped after word was leaked to the press. The controversy did little to dent Rather's overall tough coverage of the Watergate scandal, which helped to raise his profile.

Space Shuttle Challenger disaster

In January 1986, NASA faced repeated delays in the preparations to launch the space shuttles Columbia and Challenger in close sequence. Rather's description of the 10 January delay of the space shuttle Columbia as "star-crossed space shuttle Columbia stood ready for launch again today and once more the launch was scrubbed. Heavy rain was the cause this time. The launch has been postponed so often since its original date, December 18, that it's now known as mission impossible" was an example of the "biting sarcasm" and pressure the media was applying to NASA over scheduling.[21] Columbia launched 12 January.

On 27 January, Rather's reporting of the impending Challenger launch began as follows: On 28 January, Challenger exploded 73 seconds after launch.

Afghanistan, Reagan, and George H. W. Bush

Rather speaking with Lt. Gen. William B. Caldwell and Sergeant Maj. Ralph R. Beam about the Afghan National Security Forces (ANSF) training mission and other issues at Camp Eggers in Kabul, Afghanistan, on July 26, 2011.

During the Soviet war in Afghanistan, Rather was on camera wearing a traditional Mujahideen headdress and garments while reporting from near the front lines. These reports helped Rather gain prominence with the Evening News audience (and the nickname "Gunga Dan"; Rather's reports were also spoofed by the comic strip Doonesbury). It later turned out that Rather's reports played a role in moving Congressman Charlie Wilson to try to help the struggling mujahideen, which led to the largest-ever CIA covert operation in supplying aid and advanced arms to the mujahideen, which in turn eventually led to the Soviets quitting Afghanistan.[23]

Rather's energy and spirit helped him out-compete Roger Mudd for the anchor spot on the Evening News. Mudd was a more senior correspondent and a frequent substitute anchor for Walter Cronkite on the Evening News, and he also anchored the Sunday evening broadcast. But it was Rather who traveled through Afghanistan when the news led there. A few years into his service as anchorman, Rather began wearing sweaters beneath his suit jacket to soften and warm his on-air perceptions by viewers.[24]

Later during the 1980s, Rather gained further renown for his forceful and skeptical reporting on the dead air incident" saying, "I want to talk about why I want to be President, why those 41 percent of the people are supporting me. And I don't think it's fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set in New York?" Rather ignored Bush's comment.[25]

Shortly after Iraq invaded Kuwait, Rather secured an interview with Iraqi leader Saddam Hussein.

There is no powerful and quick strike that a people could deliver, whatever their overall power. The United States depends on the Air Force. The Air Force has never decided a war in the history of wars.
—Saddam Hussein in an interview with Dan Rather on August 29, 1990[26]

On February 24, 2003, Rather conducted another [72]

Tager was sentenced to a 25-year prison sentence for killing NBC stagehand Campbell Montgomery outside The Today Show studio in 1994. He was paroled in October 2010 and is believed to be living in New York City.[71]

"Courage"

For one week in September 1986, Rather signed off his broadcasts to CBS with the single word "Courage". Apparently it was just a signature line and had nothing to do with the news at the time (which included the Joseph Cicippio abduction and a threat by Arab extremists to "become familiar with your skyscrapers and extend the terror campaign to the United States"). Other newscasters ridiculed and parodied Rather, and he dropped it.[73] Afterward, he said "And that's part of our world." On his last CBS Evening News broadcast, he once again signed off with "Courage", this time linking it to the September 11, 2001 attacks, as well as to courage shown by fellow journalists.

Dead air

On September 11, 1987, Rather walked off the set in anger just before a remote Evening News broadcast from Miami, where Bush about his role in the Iran-Contra affair during a live interview, Bush responded by saying, "Dan, how would you like it if I judged your entire career by those seven minutes when you walked off the set in New York?"[75]

"Ratherisms"

Rather is known for his many off-the-cuff colorful analogies and descriptions during live broadcasts. Similar to those used by baseball announcer Red Barber, cycling commentator Phil Liggett and Formula 1 commentator Murray Walker, these "Ratherisms" are also called "Texanisms" or "Danisms" by some. A few of the more colorful ones, several of which were used throughout the 2008 HBO made-for-TV movie Recount about the 2000 Election, include:[76]

  • "This race is shakier than cafeteria Jell-O."
  • "Things are getting hotter than a Times Square Rolex."
  • "This thing is as tight as the rusted lugnuts on a '55 Ford."
  • (When Georgia was called for Clinton in 1992) "Clinton is off to a start, rolling like a big wheel through a Georgia cotton field."
  • "This race is tight like a too-small bathing suit on a too-long ride home from the beach."
  • "He swept through the South like a tornado through a trailer park."
  • "Don't bet the trailer money on it yet."
  • "It's a ding-dong battle back and forth."
  • "Look at that. Can't get a cigarette paper between 'em."
  • "His chances are slim to none right now, and if he doesn't carry Florida, Slim will have left town."
  • "If a frog had side pockets, he'd carry a hand gun."
  • "You would sooner find a tall talking broccoli stick to offer to mow your lawn for free."
  • "Turn the lights down, the party just got wilder."
  • "It's cardiac-arrest time in this presidential campaign."
  • "It's too early to say he has the whip hand."
  • "It's about as complicated as a wiring diagram to some dynamo."
  • "This election swings like one of those pendulum things."
  • "This will show you how tight it is – it's spandex tight."
  • "Al Gore has his back to the wall, shirt tails on fire with this race in Florida."
  • "Smelling salts for all Democrats, please."
  • "Maybe you can bring some perspective on this, we're plumb out."
  • "When the going gets weird, anchor men punt."
  • "She didn't go to school just to eat her lunch."
  • "[President Obama] couldn't sell watermelons if you gave him the state troopers to flag down the traffic." (his characterization of the Republican Party's assessment of Obama)[77]

In popular culture

He has been referenced in the television shows Saturday Night Live and Family Guy and many films. An animated caricature of him made a cameo appearance in the JibJab political cartoon, Good to Be in D.C.

Rather made a cameo in a 1971 episode of All in the Family entitled The Man in the Street. Archie wants to see himself on the evening news, but it is preempted by a speech given by Richard Nixon. Dan Rather, in actual news footage, appears to, in Edith Bunker's words, "... tell us what Mr. Nixon just said."

In 2004, he was featured in the documentary film Barbecue: A Texas Love Story by Austin-based director Chris Elley.[78] Two years later, Rather and Elley educated a group of New Yorkers in Madison Square Park about the true meaning of BBQ and its significance to the identity of the Lone Star State. Rather began the discussion with a direct statement: "Let's get this straight folks. If it ain't beef and it ain't in Texas, then it ain't barbecue."

In the 2006–07 graphic novel Shooting War, which is set in the year 2011, an 80-year-old Dan Rather is shown to be one of the last journalists still reporting from Iraq.

Rather had a cameo in the premiere of the Fall 2007 drama Dirty Sexy Money on ABC television.

He guest-starred as himself in The Simpsons episode, "E Pluribus Wiggum".

Rather appeared on The Daily Show in May 2009 wearing an Afro wig and mutton-chop sideburns to narrate a segment about the late former President Nixon eating a burrito, as a parody of MSNBC's extensive coverage of President Obama and Vice President Biden's hamburger lunch.[79]

Rather appears in the 2008 award-winning documentary Boogie Man: The Lee Atwater Story.

A character "Dano", an imitation of Rather, appears on the Brad and Britt morning show on WZTK radio. Features of the imitation include mentioning "I have the documents" whenever a dubious claim is made. Dano is also heard sometimes interviewing President Obama's teleprompter.

A skit on the 38th season of Sesame Street featured Anderson Cooper interviewing two grouches, one named "Walter Cranky" and one named "Dan Rather Not," who, when asked to answer questions, demurred with the phrase "I'd rather not."[80]

Ratings

Under predecessor Walter Cronkite, CBS Evening News was a strong #1 in the ratings,[81] and Rather maintained a small ratings lead for a few years among the networks' news broadcasts through the early 1980s.[82] However, Tom Brokaw and his NBC Nightly News and Peter Jennings of ABC News World News Tonight both became more popular than Rather's broadcast.[83]

References

  1. ^ "Dan Rather Leaves CBS After 44 Years". PBS News Hour. June 20, 2006. Retrieved June 1, 2012. Rather's reputation suffered after a "60 Minutes" story about President Bush's Vietnam-era service in the National Guard 
  2. ^ Palmer, Brian. "Dan Rather goes bananas". Slate.com. Retrieved 2012-06-04. 
  3. ^ "Sigma Chi: Epsilon Psi Chapter/Sam Houston State University Home Page". Retrieved 2008-03-08. 
  4. ^ "Dan Rather Biography". Encyclopedia of World Biography. www.notablebiographies.com. September 2005. Retrieved 2008-10-29. 
  5. ^ Ladies' Home Journal, July 1980. Dan Rather interview.
  6. ^ Horn, Barry. "Life goes full circle with turn in booth". 
  7. ^ "A Rather good color man". CNN. Retrieved April 30, 2010. 
  8. ^ Walter Cronkite announces death of JFK on YouTube
  9. ^ NBC News Live Coverage of The Assassination of President John Kennedy Part 4 on YouTube
  10. ^ Oswald's_Ghost. American Experience. 
  11. ^ a b Philip Chalk, Wrong from the Beginning: Even in 1963, Dan Rather was a poor excuse for a newsman, March 14, 2005, The Weekly Standard
  12. ^ "Morning Record: Dallas Students Cheer Shooting of Kennedy". Dallas Morning Record. Retrieved 2013-01-10. 
  13. ^ [1]
  14. ^ Salmineo says: (2006-06-17). "Dan Rather Reportedly Out At CBS". The Moderate Voice. Retrieved 2012-06-04. 
  15. ^ "Columbia Broadcasting System - The Museum of Broadcast Communications". Museum.tv. Retrieved 2012-06-04. 
  16. ^ "Picture This: Kerrigan, Harding Meet by Accident". Washingtonpost.com. 1994-02-17. Retrieved 2012-06-04. 
  17. ^ "Dan Rather Will Not Go Away Quietly". The Atlantic Wire. 2012-04-16. Retrieved 2012-06-04. 
  18. ^ "Dan Rather Retorting".  
  19. ^ Eggerton, John (6/8/2008). "Former CBS anchor lashes out at corporate news at media reform conference in Minneapolis". Broadcasting & Cable. 
  20. ^ a b "Richard Nixon: Question-and-Answer Session at the Annual Convention of the National Association of Broadcasters, Houston, Texas". American Presidency Project. March 19, 1974. 
  21. ^ Mahler, Julianne G. (2009). Organizational Learning at NASA: The Challenger and Columbia Accidents. Washington DC: Georgetown University Press. pp. 112–113.  
  22. ^ Johnson-Freese, Joan; Roger Handberg (1997). Space, the Dormant Frontier: Changing the Paradigm for the 21st Century. Greenwood Publishing Group. p. 88. Retrieved 22 August 2013. 
  23. ^ Hunter, Stephen (December 21, 2007). Charlie Wilson': Firing on All Cylinders"'".  
  24. ^ Dowd, Maureen (January 11, 2004). "The Argyle General".  
  25. ^ Boyer, Peter J. (1988-01-26). "Rather's Questioning of Bush Sets Off Shouting on Live Broadcast". The New York Times. Retrieved 2008-11-06. 
  26. ^ "Persian Gulf Region". Air University, United States Air Force. 
  27. ^ "Saddam Hussein to debate George W. Bush ???". Anusha.com. 2003-02-21. Retrieved 2012-06-04. 
  28. ^ "New Questions On Bush Guard Duty". CBS News. September 8, 2004. Retrieved 2007-10-11. 
  29. ^ "What Blogs Have Wrought". Weeklystandard.com. 2004-09-27. Retrieved 2012-06-04. 
  30. ^ Rather Defends CBS Over Memos on Bush Washington Post September 10, 2004
  31. ^ Memos on Bush Are Fake but Accurate, Typist Says New York Times
  32. ^ CBS falls for Kerry campaign's fake memo Chicago Sun-Times September 12, 2004 (Requires archive access)
  33. ^ Memmott, Mark (2004-09-13). "– Amid criticism, CBS stands by its reports". Usatoday.com. Retrieved 2012-06-04. 
  34. ^ Expert Cited by CBS Says He Didn't Authenticate Papers Washington Post, September 14, 2004
  35. ^ "Rather On The Document Errors". CBS News. September 20, 2004. 
  36. ^ Dan Rather Statement On Memos, CBS, September 20, 2004
  37. ^ Bloggers Freer Than Reporters? Slate, Jack Shafer, April 8, 2005
  38. ^ "CBS ousts 4 over Bush Guard story". MSNBC. Retrieved 2012-06-04. 
  39. ^ "Thornburgh report leaves some questions unanswered". Niemanwatchdog.org. Retrieved 2012-06-04. 
  40. ^ "Appendix 4: Panel Observations Peter Tytell's Analysis of Typestyle Issues". CBS News. 
  41. ^ Dan Rather to Step Down at CBS, Anchor's Decision Comes Amid Probe of Flawed Bush Report Washington Post November 23, 2004
  42. ^ September 21, 2007 (2007-09-21). "Rather: I was forced to step down". Cnn.com. Retrieved 2012-06-04. 
  43. ^ Battaglio, Stephen. "The Blunder Years", TV Guide, November 1, 2010, Pages 20–21
  44. ^ Dan Rather files $70M suit against CBS Sept. 19, 2007
  45. ^ Martinez, Jose (September 29, 2009). "Appeals court tosses Dan Rather's $70M suit against CBS". Daily News (New York). 
  46. ^ Yahoo! Search - Web Search
  47. ^ "Dan Rather Delivers Final Newscast CBS Anchor Signs Off After 24 Years". Cdn.emmys.tv. 2005-03-10. Retrieved 2012-06-04. 
  48. ^ a b NewsHour with Jim Lehrer (2006-06-20). "Dan Rather Leaves CBS". PBS. Retrieved 2012-06-04. 
  49. ^ Sam Skolnik, Demand solid news, Rather urges, Seattlepi.com, January 25, 2006
  50. ^ David Bauder, Dan Rather Signs Off, CBS, June 20, 2006
  51. ^ Rather Leaves CBS in Bitter End to 44 Years, The New York Times, June 20, 2006
  52. ^ Johnson, Peter (2006-06-15). "Dan Rather will leave CBS after 44 years". Usatoday.Com. Retrieved 2012-06-04. 
  53. ^ Dana, Rebecca (2006-09-11). "Fall In, Scamps!". New York Observer. Archived from the original on 2006-10-22. Retrieved 2006-11-07. 
  54. ^ Dan Rather Accepting the Paul White Award at the Wayback Machine (archived August 6, 2007), Radio Television Digital News Association Conference & Exhibition, September 20, 1997. Retrieved 2014-05-27.
  55. ^ "Dan Rather's Liberal Bias". Archive.mrc.org. Retrieved 2012-06-04. 
  56. ^ Dan Rather: a pioneer and a lightning rod at Christian Science Monitor.
  57. ^ Dropping the anchorman at The Economist.
  58. ^ Interview With Andy Rooney, CNN, June 5, 2002
  59. ^ In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries Washington Post – September 19, 2004
  60. ^ O'Reilly, Bill (December 4, 2006). "Dan Rather Owes FOX News an Apology". FOX News. 
  61. ^  
  62. ^ """Rather's Retirement and "Liberal Bias. Fairness and Accuracy in Reporting. 2005-03-02. Retrieved 2008-12-21. 
  63. ^ Hertsgaard 1988, p. 167
  64. ^ Kurtz, Howard (4 April 2001). "Rather Spoke at Democratic Fundraiser". The Washington Post. p. A1. Retrieved 22 September 2011. 
  65. ^ From the March 8, 2005 edition of American Morning on CNN (transcript). Quoted in Vasquez, Diego (2005-03-07). "Bitter-sweet so-long for Dan Rather". Media Life Magazine. Retrieved 2009-01-16. 
  66. ^ "Dallas Students Cheer Shooting of Kennedy". The Morning Record. AP. November 27, 1963. 
  67. ^ Albin Krebs and David Bird (November 11, 1980). "The Ride of Dan Rather". New York Times. 
  68. ^ Albin Krebs and Robert McG. Thomas (February 28, 1981). "Rather Withdraws Charges Against Cab Driver". New York Times. 
  69. ^ a b Woo, Elaine (January 12, 2009). "William W. Vaughn dies at 78; lawyer defended Dan Rather in '83 slander case". LA Time. 
  70. ^ a b Robert D McFadden (October 6, 1986). "Park Ave. Assault on Rather Leaves Mystery as to Motive". New York Times. 
  71. ^ a b c Frank Bruni (January 30, 1997). "Belatedly, the Riddle of an Attack on Rather Is Solved". New York Times. 
  72. ^ "No Doubt in Rather Case", New York Times, November 5, 2004
  73. ^ Morning Edition (2005-03-10). "Dan Rather: Courage to the End". NPR. Retrieved 2012-06-04. 
  74. ^ Boyer, Peter J. (1987-09-13). "Rather Walked Off Set of CBS News". The New York Times. 
  75. ^ "CNN Crossfire discusses Rather-Bush Tiff on CBS". YouTube. 2010-11-07. Retrieved 2012-06-04. 
  76. ^ Dan Rather at FamousTexans.com
  77. ^ "Dan Rather Makes 'Watermelon' Quip in Depicting GOP Attacks on Obama". Fox News. March 8, 2010. 
  78. ^ http://www.bbqfilm.com
  79. ^ "Nixon Has a Burrito". The Daily Show. May 6, 2009. Comedy Central. http://www.thedailyshow.com/watch/wed-may-6-2009/nixon-has-a-burrito.
  80. ^ http://archive.sesameworkshop.org/aboutus/pressroom/presskits/season38/parody_descriptions.php
  81. ^ Ariens, Chris (2009-06-18). "Walter Cronkite Gravely Ill". Mediabistro.com. Retrieved 2012-06-04. 
  82. ^ "TV/Radio Notes: 'CBS Evening News' hits 10-year ratings low". Old.post-gazette.com. 2003-07-05. Retrieved 2012-06-04. 
  83. ^ Hall, Jane (1987-08-10). "Taking the Heat for Sagging Ratings, CBS Anchor Dan Rather Is Toughing It Out in Last Place". People. Retrieved 2012-06-04. 

Further reading

  • Dan Rather; Digby Diehl (2012). Rather outspoken : my life in the news. Grand Central Pub.  
  • Leonard Downie; Robert G. Kaiser (2003). The news about the news: American journalism in peril. Vintage.  
  • Hertsgaard, Mark (1988). On Bended Knee: The Press and the Reagan Presidency. Farrar Straus & Giroux.  
  • Rather, Dan. The Palace Guard, with Gary Gates
  • Dan Rather; Mickey Hershkowitz (1984-02-02). The Camera Never Blinks: Adventures of a TV Journalist. Ballantine Books.   .
  • Rather, Dan. I Remember, with Peter Wyden.
  • Rather, Dan with Herskowitz, Mickey. The Camera Never Blinks Twice. 1995. William Morrow.
  • Dan Rather (1999-06-02). Deadlines and datelines. William Morrow & Co.  
  • Peter J. Boyer (1989-04-15). Who killed CBS?: the undoing of America's number one news network. St Martins Press.  
  • 2nd Saddam interview

External links

Media offices
Preceded by
Walter Cronkite
CBS Evening News anchor
March 9, 1981 – March 9, 2005
co-anchor with Connie Chung (1993–1995)
Succeeded by
Bob Schieffer
In 1997, a TV critic writing in the

Until the crime was resolved years later, Rather's description of the bizarre crime led some to doubt the veracity of Rather's account,[71] although the doorman and building supervisor who rescued Rather fully confirmed his version of events.[70] The event remained unsolved for some time. The phrase "What's the frequency, Kenneth?" became the subject of references in popular culture over the years, such as in a scene in the graphic novel Like a Velvet Glove Cast in Iron by cartoonist Daniel Clowes. In 1994 the band R.E.M. released the song "What's the Frequency, Kenneth?" on their album Monster. Rather was a good sport about it, and actually sang with R.E.M. during a soundcheck prior to a gig at Madison Square Garden, New York, which was shown the following night on the Late Show with David Letterman before their performance of "Crush with Eyeliner."

On October 4, 1986, as Rather was walking along Park Avenue in Manhattan to his apartment, he was attacked and punched from behind by a man who demanded to know, "Kenneth, what is the frequency?", while a second assailant also chased and beat him. As the assailant pummeled and kicked Rather, he kept repeating the question over and over again. In describing the incident, Rather said, "I got mugged. Who understands these things? I didn't and I don't now. I didn't make a lot of it at the time and I don't now. I wish I knew who did it and why, but I have no idea."[70]

"Kenneth, what is the frequency?"

In 1980, Rather and CBS were taken into court when Carl Galloway, a California doctor, claimed that a report on 60 Minutes wrongfully implicated him in an insurance fraud scheme. CBS stated Galloway had signed the bogus report and was suing Rather because he was upset at being caught. The jury sided with CBS and Rather and they won the case.[69] During the trial, Galloway's side used outtakes from the TV report showing that one interview was rehearsed.[69]

Galloway Suit Won by CBS

On November 10, 1980, Rather landed at Chicago's O'Hare International Airport and got into a cab. He asked the cab driver to take him to the home of Studs Terkel whom he was interviewing for 60 Minutes. A police spokesman stated that the cab driver refused to go to the address and instead "wildly drove through the city streets" with Rather shouting out the window asking for help. The cabbie was charged with disorderly conduct. Rather called the incident "a rather minor thing". By the time the case was about to come to trial, he was about to add anchoring the "CBS Evening News" to his "60 Minutes" role at CBS News. Rather declined to press charges, citing a 'mounting schedule of reporting assignments". [67] [68]

Chicago cab ride

As Rather approached the delegate to question the apparent strong-arm tactics of the Chicago political machine, he was punched in the stomach by one of the men, knocking him to the ground. "He lifted me right off the floor and put me away. I was down, the breath knocked out of me, as the whole group blew on by me ... In the CBS control room, they had switched the camera onto me just as I was slugged."

During live coverage of the Georgia who appeared as though he was being forcibly removed by men without identification badges.

1968 Democratic convention

Notable incidents/Controversies

In the aftermath of the Kennedy assassination while Rather was a Dallas reporter, he interviewed a minister who said some children at a local school had cheered upon learning of the President's shooting. The story was later confirmed by the Associated Press. A teacher at the school backed up the Rather story, confirming that some students at the school had cheered on the principal's news about Kennedy.[66] Eddie Barker, local Dallas-area news director for CBS, said Rather lied after being aware that the children were merely happy at being sent home early and that they had not been given a reason for early school closure (Barker's children attended the school, as he informed Rather). Barker attempted to fire Rather, but was overruled by the national CBS News management.[11]

Accusation from Dallas CBS news director Eddie Barker

During an appearance on CNN's American Morning, former CBS anchor Walter Cronkite said about Rather: "It surprised quite a few people at CBS and elsewhere that, without being able to pull up the ratings beyond third in a three-man field, that they tolerated his being there for so long." Cronkite also stated that Bob Schieffer's succession was long overdue.[65]

Criticism from Walter Cronkite

In April 2001, according to a front-page story in The Washington Post, Rather spoke at a Democratic party fundraiser in Austin, Texas, where he was the featured speaker. One of the official hosts for the fundraiser was Rather's daughter, Robin Rather; Rather said that he didn't realize that his daughter was a host of the fundraiser. Rather also said that he didn't realize that the event was a partisan fundraiser, although he did realize that after he arrived at the event.[64]

Fairness and Accuracy in Reporting has accused Rather of having "an unwillingness to challenge official power and policy" in his reporting.[62] Investigative reporter Mark Hertsgaard characterized Rather as a "stern anti-Communist" during the Reagan administration for allegedly having "reported the pronouncements of public officials with considerable respect".[63]

In 2002, Dan Quayle's service in the National Guard rather than the Active Duty military during the Vietnam War, and questioned Rather's own service.[61]

During the weeks following the Killian documents stories, Rather received widespread criticism from other journalists and historians.[59] In an interview with commentator Bill Maher, Rather accused Fox News Channel of receiving "talking points" from the Republican-controlled White House. Fox News commentator Bill O'Reilly, who had defended Rather during the Killian documents incident, criticized Rather for not offering any evidence to support the claim.[60]

Rather's on-screen comments and election-night reporting have come under attack as well, dating back to Richard Nixon's presidency. In a June 2002 interview with Larry King, his long-time co-worker (and self-described liberal) Andy Rooney stated that Rather is "transparently liberal".[58]

For much of his career, Rather has been the target of critics who have accused him of having a liberal bias.[56][57]

Claims of bias

As one of the last broadcast news journalists from the era of the "Big Three" network news primacy, Rather was generally regarded highly within his profession by long-serving journalists. Rather has, however, been the object of criticism from people who accuse him of having a liberal bias.[55] Other critics have expressed dislike for Rather's on-air delivery or argued that Rather was too "ham-handed", "pseudo-folksy" or "old-fashioned."

Criticism

In addition to these awards, Rather was inducted into the Television Hall of Fame in 2004.

Award Year Program Title
Peabody 1975 CBS News
Peabody 1976 60 Minutes
Peabody 1994 CBS Reports: D-Day
Peabody 1995 CBS Reports: In the Killing Fields of America
Paul White Award
Radio Television Digital News Association
1997[54] Lifetime achievement
Peabody 2000 48 Hours: Heroes Under Fire
Peabody 2001 60 Minutes II: Memories of a Massacre
Peabody 2004 60 Minutes II: Abuse at Abu Ghraib

He has received numerous Emmy Awards, several Peabody Awards, and various honorary degrees from universities.

Awards

Rather has since resumed his career as a producer with AXS TV, a high-definition cable television station, and as of October 24, 2006, hosts Dan Rather Reports – a weekly one-hour show. A guest contributor on The Chris Matthews Show and on The Daily Show, Rather has formed an independent company called News and Guts Media and is reported to be working on a book.[53]

I leave CBS News with tremendous memories. But I leave now most of all with the desire to once again do regular, meaningful reporting. My departure before the term of my contract represents CBS's final acknowledgement, after a protracted struggle, that they had not lived up to their obligation to allow me to do substantive work there. As for their offers of a future with only an office but no assignments, it just isn't in me to sit around doing nothing. So I will do the work I love elsewhere, and I look forward to sharing details about that soon.

On June 20, 2006, CBS News and Sports president Sean McManus announced that Rather would leave the network after 44 years.[50][51] Rather issued a separate statement which accompanied the news of the departure:[52]

In June 2006, reports surfaced that CBS News would most likely not renew Dan Rather's contract.[48] According to a Washington Post article, sources from CBS said that executives at the network decided "there is no future role for Rather."

Departure from CBS News

"What many of us need is a spine transplant", Rather added. "Whether it's City Hall, the State House, or the White House, part of our job is to speak truth to power."[49]

Since retiring, Rather has spoken out strongly about what he perceives as a lack of courage by American journalists. On January 24, 2006, Rather spoke to a Seattle audience. Before the speaking engagement, he told a newspaper reporter, "In many ways on many days, [reporters] have sort of adopted the attitude of 'go along, get along.'"

Rather retired as the anchorman and Managing Editor of the CBS Evening News in 2005; his last broadcast was Wednesday, March 9, 2005.[48] He had worked as the anchorman for 24 full years, the longest tenure of anyone in American television history, and for a short time continued to work as a correspondent for 60 Minutes. Bob Schieffer, a fellow Texan and host of Face the Nation, took over Rather's position on an interim basis, with Katie Couric replacing Schieffer in 2006.

—Dan Rather's speech at the end of his farewell newscast
[47], Dan Rather reporting. Good night.'CBS Evening News For the Not long after I first came to the anchor chair, I briefly signed off using the word, 'Courage.' I want to return to it now, in a different way: to a nation still nursing a broken heart for what happened here in 2001, and especially to those who found themselves closest to the events of September 11; to our soldiers, sailors, airmen and marines, in dangerous places; to those who have endured the tsunami, and to all who have suffered natural disasters, and must now find the will to rebuild; to the oppressed and to those whose lot it is to struggle in financial hardship or in failing health; to my fellow journalists in places where reporting the truth means risking all; and to each of you, Courage." , who have let us into your homes night after night; it has been a privilege, and one never taken lightly. younight, I need to say thank you. Thank you to the thousands of wonderful professionals at CBS News, past and present, with whom it's been my honor to work over these years. And a deeply felt thanks to all of this "We've shared a lot in the 24 years we've been meeting here each evening, and before I say 'Good night' On September 19, 2007, Rather filed a $70 million lawsuit against CBS, its former parent company

Lawsuit

In a 2010 issue of TV Guide, Rather's report was ranked #3 on a list of TV's ten biggest "blunders."[43]

Following an investigation commissioned by CBS,[38][39][40] CBS fired story producer [42]

On September 20, CBS retracted the story. Rather stated, "If I knew then what I know now, I would not have gone ahead with the story as it was aired, and I certainly would not have used the documents in question."[36] The controversy has been referred to by some as "Memogate" and "Rathergate."[37]

Rather and CBS initially defended the story, insisting that the documents had been authenticated by experts.[33] CBS was contradicted by some of the experts it originally cited,[34] and later reported that its source for the documents – former Texas Army National Guard officer Lt. Col. Bill Burkett – had misled the network about how he had obtained them.[35]

[32].Chicago Sun-Times and the [31],The New York Times [30],The Washington Post The accusations then spread over the following days into mainstream media outlets including [29] On September 8, 2004, Rather reported on

Killian documents

In their self-published book Stolen Valor: How the Vietnam Generation Was Robbed of its Heroes and its History, authors B. G. Burkett and Glenna Whitley said they had obtained the service records of all six men, documenting where each was stationed during the Vietnam War. According to the records, the authors said, only one of the men was actually in Vietnam; he claimed to have been a 16-year-old Navy SEAL but, said Burkett and Whitley, the records listed him as an equipment repairer.

On June 2, 1988, Rather hosted a CBS News special, The Wall Within. In it, he interviewed six former servicemen, each of whom said he had witnessed horrible acts in Vietnam. Two of the men said that they had killed civilians, and two others said that they had seen friends die. Each talked about the effects the war had upon their lives – including depression, unemployment, drug use and homelessness.

The Wall Within

[27]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.