World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Akhbar Al Khaleej

Article Id: WHEBN0004499182
Reproduction Date:

Title: Akhbar Al Khaleej  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Gulf Daily News, Akhbar, List of newspapers in Bahrain, Publications established in 1976, Dr. Jassim Haji
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Akhbar Al Khaleej

Akhbar Al Khaleej
أخبار الخليج
Format Broadsheet
Editor-in-chief Anwar Abdulrahman
Founded 1976 (1976)
Political alignment Pro-government;[1] Arab Nationalist
Language Arabic
Circulation 37,000 (2013)
Sister newspapers Gulf Daily News
Website http://www.akhbar-alkhaleej.com/

Akhbar Al Khaleej (in Arabic أخبار الخليج meaning The Gulf News) is a Bahraini pro-government daily with an Arab nationalist slant. It is affiliated to the Prime Minister of Bahrain as well as the Egyptian Muslim Brotherhood. It is the sister paper of the English language daily, Gulf Daily News.

Contents

  • History and profile 1
  • Political position 2
  • Controversy 3
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6

History and profile

The first issue of Akhbar Al Khaleej was published on 1 February 1976.[2][3][4] It is one of the Bahrain's oldest daily papers.[1] The first editor-in-chief was Mahmud Al Mirdi and its staff composed of mainly Egyptian, Sudanese, and Bahraini journalists.[5]

As of 2006 Anwar Abdul Rahman was the head of the paper.[5] He also served as its editor in chief.[1] The publisher is Dar Al Hilal which also publishes Gulf Daily News.[5]

The daily is published in broadsheet format.[6] The 1998 circulation of the daily was 25,000 copies[6]and it was 37,000 copies in 2013.[7]

Political position

The paper is known to be close to Bahrain’s main leftist opposition party, National Democratic Action and its columnists include some of the country’s most prominent leftists such as Sameera Rajab and Mahmood Al Gassab, who is a leading member of the Jami'at al-Tajammu' al-Qawmi al-Dimuqrat, one of the four opposition societies to the government.

With its Arab nationalist stance, the newspaper has led condemnation of the United States’ invasion of Iraq, and has been particularly critical of those Iraqis who have cooperated with the American backed political order: Samira Rajab in 2005 dismissed Iraqi Shia cleric Grand Ayatollah Ali al-Sistani as an ‘American general’. This resulted in death threats towards Ms Rajab from Shia Islamists – who hold the Iraqi cleric in high regard – and brought to the surface political fissures in the alliance of Shia Islamists and ex-Marxists that had come together to oppose the 2002 Constitution.

Juan Cole on his Informed Comment website discussed the issue:

Al-Hayat reports that Samirah Rajab published an op-ed in the Khalij Times [sic] after the recent Iraqi elections in which she referred to Grand Ayatollah Ali Sistani as "General Sistani" and complained that the Shiite cleric had legitimated the foreign military occupation of Iraq by supporting the elections and by helping pacify the country for the Americans. The article produced vehement protests among the Bahraini Shiite community (the majority of the population), and demands that Bahrain newspapers be censored so as to prevent such comments from appearing in the future.
Shaikh Husain al-Najati, Sistani's representative in Bahrain, complained of the negative and derisive tone toward the grand ayatollah. Rajab had defended Saddam Hussein, and represents a Sunni Arab nationalist point of view that views the rise of Shiite dominance in Iraq as extremely unfortunate. This conflict demonstrates the kinds of tensions between Sunnis and Shiites provoked by the new situation in the Gulf.[8]

On the other hand, the paper is considered to be pro-government.[1]

Controversy

In June 2009, the Ministry of Culture of Bahrain ordered that Akhbar Al Khaleej suspend publication for violating press laws; local sources alleged that it was a response to an article by Samira Rajab, which had attacked Ayatollah Ali Khamenei's regime in light of the Iranian presidential election and related protests.[9][10]

See also

References

  1. ^ a b c d "Arab media review. Anti-semitism and other trends". Anti-Defamation League. July–December 2010. Retrieved 16 May 2012. 
  2. ^ "Bahrain". Arab Press Network. Retrieved 14 December 2013. 
  3. ^ "About IAA". Information Affairs Authority. Retrieved 10 September 2014. 
  4. ^ Abdallah Shalaby, Salah al Din al Jurshi, Mostafa El Nabarawy, Moheb Zaki, Qays Jawad Azzawi, Antoine Nasri Messarra (2010). Towards a Better Life: How to Improve the State of Democracy in the Middle East and North Africa. GPoT. p. 127.  
  5. ^ a b c Omran Salman (2 November 2006). "Dissent and Reform in Bahrain: Challenging Government Control of Media". American Enterprise Institute. Retrieved 8 October 2014. 
  6. ^ a b "USFG featured in Akhbar Al Khaleej, Bahrain on 16 June 1998". Mir Mohammad Alikhan. Retrieved 14 December 2013. 
  7. ^ "Clients". Hill and Knowlton Strategies. 2014. Retrieved 10 September 2014. 
  8. ^ Present conflict looming conflicts Juan Cole. February 2005
  9. ^ Bahrain closes paper in Iran row BBC 22 June 2009. Retrieved 14 December 2013.
  10. ^ Bahrain blocks paper after Ahmadinejad 'slur' Al Arabiya. 22 June 2009. Retrieved 14 December 2013.

External links

  • Akhbar Al Khaleej
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.